«موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم کانازاوا ژاپن انتصاب رئیس انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان پردیس سینمایی ملل مشهد با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور افتتاح می‌شود+ جزئیات عبدالجبار کاکایی راوی «مجنون آن لیلی» شد گروه موسیقی «ستاره قطبی» ویژه بانوان روی صحنه می‌رود + جزئیات فصل جدید «خاطره بازی با آقا جواد» با جواد خیابانی + زمان پخش انصراف «ریدلی اسکات» از ساخت فیلم جدیدش اثر مشترک همایون شجریان و سامی یوسف منتشر شد + صوت رقابت ۱۹ فیلم سینمایی در جشنواره فیلم «کوثر» دانلود آهنگ جدید همایون شجریان و سامی یوسف به نام «هستی» + متن این روز‌ها بر «گلی ترقی» چه می‌گذرد؟ | سرنوشت تلخ رمان‌نویس ایرانی تمرین دموکراسی در آبودان توضیح علیرضا قربانی در خصوص حواشی برگزاری کنسرت در تخت جمشید صحنه‌هایی از یک جدایی | «در انتهای شب»، سریال خوش ساخت آیدا پناهنده تولید آثار هنری دفاع مقدسی نیازمند نظارت است مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌های ایران تمدید شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) از گهواره تا گور، با فیلسوفان | بررسی تفصیلی کتاب «سقراط اکسپرس» نوشته اریک وینر آیا پخش تبلیغ وسط سریال، قانونی است؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پردیسی برای خلق هویت، روایت و خلاقیت

  • کد خبر: ۲۳۶۶۹۶
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
پردیسی برای خلق هویت، روایت و خلاقیت
با اجرایی شدن طرح مؤسسه شهرآرا و ایجاد پردیس صنایع خلاق، قرار است مشهد با هویت‌های جدیدی شناخته شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهدالرضا بیش از هر چیز، در زیارت و آداب میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی جلوه‌نمایی می‌کند. این اولویت آن‌قدر برای این شهر برجسته و آشکار است که در جای جای کشور و جهان، فلسفه شکل‌گیری مشهد را «زیارت» می‌دانند.

با این حال پتانسیل بارز و برجسته میزبانی این شهر، امتیاز بزرگی است که در کنار آن می‌شود مشهد را از دریچه‌های دیگری نیز به مردم ایران و جهان معرفی کرد، یا به قول امروزی‌ها، در کنار زیارت، از مزیت‌های دیگر این شهر در راه برندسازی برای مشهد بهره برد، مزیت‌هایی که اگر چه وجود دارد، اما یا پراکنده است، یا سازمان‌دهی و حمایتی از آن نشده و به پایتخت یا شهر‌های دیگر منتقل شد یا رفته رفته برای مشهد در حال فراموشی است. در همین راستا و با هدف ایجاد تغییر و نگرش به مشهد و ایجاد برند‌های قابل اتکا در این شهر، قرار است با حمایت شهرداری، پردیس صنایع خلاق در مشهد ایجاد شود.

برای رسیدن به مقدمات این پردیس نیز به تازگی شورای راهبردی پردیس صنایع خلاق مشهد با حضور شهردار مشهد تشکیل شد تا تولید محتوای مناسبی برای این مهم شکل گیرد و دستمایه‌ای برای معرفی متفاوت مشهد به بیرون از جغرافیای این شهر باشد.

از شهرآرا تا مدیریت شهری

این پردیس (که به پیشنهاد و طراحی مؤسسه فرهنگی شهرآرا تدوین و پس از تأیید شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از پروژه‌های پیشران و اقدامات محوری در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است) در حال طی کردن مراحل اجرایی خود برای ایجاد خیزشی بزرگ در مشهد است. 

آن‌گونه که رئیس حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت، قرار است برای رسیدن به دستاورد‌های جدید در این مورد، موضوع‌هایی از جمله چگونگی تولیدمحتوای متناسب با ظرفیت‌های بومی مشهد، به همراه نقش شهرداری در پردیس صنایع خلاق، بررسی شود.

ایجاد هویت‌های جدید برای مشهد

مجید عسکری افزود: این پردیس قرار است بستری برای تولیدِ مبتنی بر کلان‌روایت‌هایی با مضمون هویت مشهدالرضا باشد و شورای راهبردی پردیس صنایع خلاق به صورت مستمر برای پیگیری و پیاده‌سازی این طرح، به ریاست شهردار مشهد برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: قرار است دست‌اندرکارانی که می‌توانند در این زمینه راهگشایی کنند، در پردیس صنایع خلاق، ایده‌ها را به طرح و اجرا نزدیک کنند. در واقع اصلی‌ترین بحث در این پردیس، این است که چه نوع نگاه و چه جنس تولیداتی تولید شود.

وی ادامه داد: تولیدات حتما باید با محتوای هویتی مشهد همخوانی داشته باشد و رفته رفته به یکی از الگو‌ها و محور‌های شناخت بیشتر مشهد تبدیل شود. هویت مشهد با حرم رضوی و مضامین دینی گره خورده است و در کنار آن ادبیات حماسی، ادبیات شیعی و ... آرامگاه فردوسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز می‌تواند در تولیدات تاریخی، ادبی و هویتی به این مهم کمک کند.

به گفته رئیس حوزه هنری استان، اگر گام‌ها سنجیده و به میزان برداشته شود، شهرداری می‌تواند برای الگو شدن مشهد در مواردی غیر از زیارت هم نقش‌آفرینی کند. در بسته مورد نظر از صنایع دستی تا تولیدات هنری، سینمایی و ... وجود دارد.

وی با اشاره به یکی دیگر از اهداف این زیست‌بوم، بیان کرد: این پردیس باید به مرور بتواند نگاه ملی و بین‌المللی را به مشهد تغییر دهد، ضمن اینکه تولیدکنندگان و فعالان هنر و رسانه هم بتوانند در یک زیست‌بوم رشد کرده و جریان‌سازی تولیدی و فرهنگی نیز با حمایت شهرداری مشهد اتفاق بیفتند.
عسکری گفت: در گام بعدی شهرداری می‌تواند با مشارکت این افراد، در یک درآمد بلندمدت و پایدار شریک باشد.

مشهد برند فیلم‌سازی و پویانمایی می‌شود

مشاور عالی شهردار مشهد نیز با اشاره به جزییات دیگری در این باره، به شهرآرا گفت: فلسفه ایجاد پردیس صنایع خلاق، حرکت بر اساس الگوی هنر و رسانه محوری است.

محمد سهیلی افزود: مدیریت شهری مشهد با هدف حمایت از توانمندان این عرصه و همچنین تجمیع افراد صاحب توان در سطح استان و مشهد پا به این عرصه گذاشت تا در قالب تشکیل یک زیست‌بوم گسترده، اقدام به سامان‌دهی فعالیت‌ها در این دو عرصه کند. به گفته وی، قرار است تولید خدمات در این دو بخش در معرض خرید قرار گیرد، ضمن اینکه در سومین هدف، قرار است پای صنایع خلاق هم به میان کشیده شود.

مشاور عالی شهردار مشهد در توضیح بیشتر درباره صنایع خلاق بیان کرد: معمولا صنایع خلاق جزو چند صنعت درآمدزا و پول‌زا است و برای این مهم شانزده صنعت خلاق مدنظر است که هم کارکرد فرهنگی و هم اثربخشی اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه شهرداری اولین بهره‌بردار محصولات تولیدی در پردیس صنایع خلاق خواهد بود، تصریح کرد: در حقیقت مدیریت شهری قرار است یک بازار کار برای توانمندان این عرصه ایجاد کند و خود نیز در گام‌های ابتدایی خریدار محصولات تولید شده خواهد بود و تولیدکنندگان نیز به مرور به عرضه محصولات خود به خریداران اقدام خواهند کرد.

هم ممانعت از مهاجرت، هم برندسازی برای مشهد

اگر قرار باشد شفاف‌تر درباره صنایع خلاق موردنظر صحبت کنیم، این صنایع شامل چه موضوع‌هایی می‌شود؟ به گفته سهیلی، تولیدات سینمایی، آموزش و پویانمایی بخشی از فهرست این صنایع است.

وی با بیان اینکه مشهد سینماگران و انیمیشن‌سازان با تجربه و سرشناسی دارد که در کشور چهره‌های شناخته شده‌ای هستند، گفت: بسیاری از این افراد به دلیل نبود امکانات، راهی پایتخت شده‌اند و با ایجاد بستر مناسب، هم جلوی مهاجرت این افراد به تهران گرفته خواهد شد و هم مشهد در آینده به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم تولیدات فرهنگی از این دست در کشور شناخته خواهد شد.

وی در باره آغاز به کار پردیس صنایع خلاق نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه دو بخش از چارسوق‌های کوهسنگی به این کار اختصاص داده شده است، پس از تجهیز این دو چارسوق، بهره‌برداری آغاز می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->